Ramadan

Zwanger zijn of borstvoeding geven tijdens Ramadan

Ben je zwanger of geef je borstvoeding tijdens Ramadan? Dan is vasten een extra zware opgave. Vasten mag, maar het moet niet.

Misschien twijfel je over het vasten tijdens de zwangerschap of krijg je klachten bij de zwangerschap tijdens de Ramadan?
Je kunt altijd bij ons terecht voor advies waarbij we zoveel mogelijk rekening houden met je wensen. Wij respecteren je wens om samen met familie en vrienden te vasten, maar het kan zijn dat wij je om medische redenen adviseren om te stoppen met vasten.

Welke klachten kan je krijgen tijdens de ramadan?
Door het andere eetpatroon tijdens de ramadan kun je dit merken:

  • Je kunt je erg moe voelen doordat je laat opblijft en weer vroeg opstaat om samen te eten en bidden 
  • Misselijkheid, hoofdpijn en je niet fit voelen.
  • Je kunt draaierig worden, je licht in je hoofd voelen of flauwvallen. Dit komt omdat je overdag niets drinkt, waardoor je bloeddruk gaat dalen. Vooral omdat je overdag niets eet en ’s nachts juist wel, schommelt het suikergehalte in je bloed
  • Te weinig drinken kan uitdroging veroorzaken. Uitdroging merk je hieraan: je plast nauwelijks, je bent duizelig en verward of je valt flauw. Het advies is bij uitdroging om te stoppen met vasten.
  • Maagklachten kunnen erger worden.
Deze klachten had je misschien al vanwege de zwangerschap, maar mogelijk verergeren deze door het vasten.
 

Adviezen bij de ramadan

  • Drink genoeg. Per 24 uur heb je minimaal 1,5 liter vocht nodig. Kies voor water, thee en vruchtensap.
  • In het algemeen is het gezonder 's avonds niet te veel en te zwaar te eten. 's Morgens is een stevige maaltijd juist wel goed.
  • Probeer niet te veel te eten. Hoe meer je eet, hoe meer energie het lichaam nodig heeft dit te verwerken en hoe groter de kans is dat je lichamelijke klachten krijgt.
  • Eet liever geen gefrituurde gerechten. Gebruik bij bereiding niet te veel vet en niet te veel kruiden. Dat voorkomt dat je last krijgt van je maag of darmen. Die hebben immers de hele dag ‘gerust’. Sommige gerechten kunnen dan zwaar vallen.
  • Bewegen tijdens ramadan is ook belangrijk. Je kunt na het eten bijvoorbeeld gaan wandelen. Wil je gaan sporten? Doe dat niet te intensief. Hierdoor verlies je te veel vocht. Je wordt dan duizelig en krijgt hoofdpijn.


Als je borstvoeding geeft

  • Probeer zelf goed en gevarieerd te eten.
  • Drink ’s nachts voldoende vocht. Probeer niet alleen thee maar ook water en/of vruchtensap te drinken.
  • Leg je kindje ’s nachts zo veel mogelijk aan. Het kan zijn dat hij hierdoor overdag minder wil drinken.
  • Sommige vrouwen vinden het prettig om ’s nachts wat melk af te kolven en dit aan het einde van de dag aan hun kindje te geven.
  • Het blijft belangrijk om naar je eigen lichaam te luisteren en bij borstvoeding ook naar je kindje te kijken. Voel je je goed? Is je kindje alert en tevreden? Als je twijfelt aan je eigen gezondheid of die van je kindje, bespreek dit dan met je verloskundige of huisarts.